میدانید که کاتالوگ و بروشور بهترین و رایجترین ابزار جهت تبلیغ و بازاریابی هستند و موثرترین گزینه برای معرفی محصول یا خدمات بهحساب میآیند. با کاربرد هر یک از این ابزارهای تبلیغاتی میتوان فروش محصول خود را بهطرز قابل توجهی بالا برد. بسیاری از متخصصین در هر کسبوکار بر اهمیت استفاده از کاتالوگ و بروشور واقف هستند و آن را در حرفه خود بهکار میگیرند. میتوان با رعایت اصول و نکات طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی به زیباسازی این ابزار تبلیغاتی کمک کرد و برند خود را به سطح بالایی از محبوبیت رساند. در این مقاله با اهمیت بروشور و کاتالوگ و تاثیر آن در کسبوکارهای هنری و فرهنگی بیشتر آشنا میشوید.
چنانچه در زمینه فرهنگی و هنری فعالیت میکنید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که کاتالوگ و بروشور تاثیر فوقالعادهای بر بازاریابی آن خواهد داشت. کاتالوگها در بسیاری از فروشگاههای آنلاین مورد استفاده قرار میگیرند و اطلاعات کامل و دقیقی درباره جزئیات و خصوصیات محصول ارائه میدهند. بسیاری از سازمانها جهت ارائه بهتر برند و حرفه خود از کاتالوگ و بروشور استفاده میکنند و روشی موثر جهت انتشار اطلاعات در مورد آنها بهشمار میروند. برای مثال میتوان به مراکزی مانند نشریات کتاب اشاره کرد که در زمینه کارهای فرهنگی و هنری فعالیت میکند. کاتالوگها بهعنوان ابزاری حرفهای و مشترک به انتشار اطلاعات درباره کسبوکارها کمک میکنند.
در طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی رعایت برخی اصول مهم و ضروری لازم است. از جمله این اصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جذاب بودن
شاید اصلیترین و مهمترین اصل در چاپ و طراحی کاتالوگ و بروشور جذاب بودن آن است تا مخاطب را در اولین نگاه به خود جلب کند. کاربران و مخاطبان کسبوکارهای هنری و فرهنگی به زیبایی و جذابیت کاتالوگ یا بروشور اهمیت زیادی میدهند و این عامل را اصلی مهم برای انتخاب میدانند. برای مثال افرادی که در حرفه چاپ و نشر کتاب فعالیت میکنند اهمیت زیادی برای کیفیت چاپ این ابزار قائل هستند و آن را معیاری برای انتخاب میدانند.
اختصاصی بودن
فراموش نکنید که در طراحی کاتالوگ و بروشور به اختصاصی بودن آن باید توجه داشته باشید. در واقع کاتالوگ شما باید گویای کسبوکار و حرفهتان باشد تا بهتر مخاطب را به خود جذب کند. در هر بخش هنری یا فرهنگی که کار میکنید باید کاتالوگی خاص و منحصربهفرد طراحی کرد تا در اولین نگاه مخاطب را به سمت شما جلب کند و اعتماد آنها را بهدست آورد.
معرفی محصول
یکی دیگر از اصول مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی معرفی محصول در اولین نگاه است. کاتالوگهایی که گنگ و مبهم باشند مخاطب را دلزده خواهند کرد؛ بنابراین بهترین کار طراحی کاتالوگی حرفهای و خاص است که اطلاعات کامل و دقیقی از محصول را نشان دهد. توضیحات قرارگرفته در کاتالوگ باید نوع محصول، چگونگی کار با آن و معرفی محصول را دربربگیرد، براین اساس بهترین کار ممکن رعایت ذکر تمام نکات و اطلاعات مهم در خصوص محصول است.
از دیگر ابزارهای مهم جهت تبلیغ و بازاریابی بروشور است که بهوفور در اغلب کسبوکارها بهکار میرود. حال تصور کنید که در حرفهای مرتبط با مسائل فرهنگی و هنری از یک بروشور جذاب و دیدنی استفاده شود، بدون شک درصد بالایی از افراد را به خود جذب میکند. بروشور هم اهمیتی کمتر از کاتالوگ ندارد و در دیده شدن محصول کمک زیادی به شما خواهد کرد. مهم نیست که چگونه و با چه زمانبندی طراحی آن انجام شود، آنچه اهمیت دارد توجه به دقیق و کامل بودن ساختار این ابزار است تا تاثیرگذاری آن به بیشتری حد ممکن برسد. از جمله نکات مهمی که باید در طراحی بروشور فرهنگی و هنری در نظر داشت میتوان موارد زیر را برشمرد:
• شناخت مخاطب
بهطور کلی در طراحی کاتالوگ هنری و فرهنگی باید مخاطبان هدف خود را بهدرستی بشناسید. این امر کمک میکند تا ابزاری دقیق و خاص را طراحی کنید. این مورد در مورد طراحی بروشور مشهودتر است و تاثیرگذاری آن را بهطرز قابل توجهی بالا میبرد. مخاطب با بهدست گرفتن بروشور و ورق زدن به این ابزار جذب یا از آن دفع میشود؛ بنابراین در زمان طراحی بروشور باید بدانید که مخاطبتان کیست و چه سلیقهای دارد. برای مثال چنانچه در زمینه فروش غذای حیوان خانگی فعالیت میکنید باید بروشوری دربرگیرنده اطلاعات مهم مانند انواع گربه، مشخصات آنها، سیستم تغذیه و... طراحی کنید تا دارندگان هر نژاد از گربه اطلاعات مورد نظر خود را بهراحتی پیدا کنند.
• درج اطلاعات لازم
یک نکته مهم و اساسی در طراحی بروشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار داد و آن درج اطلاعات لازم و ضروری در زمینه مورد نظر است. برای مثال اگر یک آتلیه نقاشی دارید باید در تمام اطلاعات مهم و لازم در این خصوص را بروشور خود درج کنید، بهنحویکه به تمام سوالات مخاطب شما پاسخ دهد. اطلاعاتی مانند اصول ابتدایی نقاشی، نحوه ثبت نام در کلاسها، روز و مکان برگزاری کلاس و... از جمله موارد مهمی هستند که باید در بروشور هنری و فرهنگی شما درج شده باشند.
• توجه به مکان توزیع بروشور
این مورد اهمیت زیادی در موفقیت بروشور دارد. آیا هدف شما از طراحی بروشور شرکت در یک کنفرانس یا رویداد است؟ آیا آن را در محیطی آکادمیک توزیع میکنید؟ محل توزیع بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. براین اساس توصیه میشود تا حتما براساس محلی که آن را توزیع میکنید به طراحی بروشور بپردازید.
• استفاده از ایدهها
نکته مهمی که در خصوص طراحی بروشور هنری و فرهنگی وجود دارد بهکارگیری ایدههای جذاب و منحصربهفرد در طراحی آن است. این مورد به خصوص در طراحی بروشورهای هنری و فرهنگی بیشتر خود را نشان میدهد. فراموش نکنید که طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی آنهم با استفاده از ایدههای خاص و منحصربه فرد تاثیر بهسزایی در زیباتر دیده شدن کاتالوگ شما خواهد داشت و مخاطبان بیشتری را به سمت حرفه و تخصصتان جذب میکند.
• رعایت ابعاد و اندازه استاندارد
این اصل مهم را به خصوص در طراحی بروشورهای فرهنگی و هنری باید رعایت کرد و تا جایی که ممکن است نادیده نگرفت. بروشوری که بیش از اندازه بزرگ یا کوچک است نه تنها به بازاریابی محصول و خدمات کمکی نمیکند بلکه چهرهای غیر حرفهای از شما نشان خواهد داد. براین اساس توصیه میشود تا در طراحی این ابزار تبلیغاتی دقت زیادی بهخرج دهید و بروشوری حرفهای که از ابعاد استاندارد و مناسبی برخوردار هستند را طراحی کنید. میتوانید از قالبهای آماده استفاده کنید که هم هزینههای جانبی شما را کم میکنند و هم استانداردتر طراحی شدهاند.
• دعوت از مخاطب
هدف اصلی از طراحی بروشور و کاتالوگ بهویژه بروشور جذب یا به نوعی دعوت مخاطب است تا در اولین نگاه به کسبوکار شما جلب شود، در غیر این صورت میتوان از فضای مجازی و تبلیغات این چنین استفاده کرد. بهطور معمول بسیاری از کسبوکارها صفحه آخر بروشور خود را به دعوت از مخاطب با عنوان CTA اختصاص میدهند که این کار بسیار اشتباه است. اغلب مخاطبان متوجه صفحه آخر نمیشوند و بهراحتی از کنار آن میگذرند، این درحالی است که باید بخش دعوت از مخاطب را در صفحات اول یا دوم قرار داد و در عین حال از ایدههای خاص برای جذب مخاطب استفاده کرد.
• درج اطلاعات درست
هیچ چیزی بدتر از درج اطلاعات غلط یا تبلیغات غیرواقعی خدمات و محصول نیست. تا جایی که ممکن است سعی کنید تا اطلاعات درست و واقعی را برای کسبوکار خود بکار بگیرید. با این کار علاوهبر احساس آرامش خود اعتماد مخاطب را جلب خواهید کرد و در طول زمان اعتبار بیشتری به کسبوکارتان میدهید. براین اساس توصیه میشود هر آنچه که باید به مخاطب القا کنید را با زبانی فصیح، درست و صحیح به او برسانید.
بهطور کلی بروشور و کاتالوگ هر دو دربردارنده اطلاعات مهم و کاملی از کسبوکار مد نظر هستند و اهمیت زیادی در این زمینه دارند. با این وجود تفاوتهای مشخصی در طراحی این دو محصول به خصوص طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی وجود دارد که به آنها اشاره شده است:
• نوع خدمات ارائهدهنده
• جزئیات و تنوع محصول
• عکسهای مورد استفاده
• محتوای درج شده
در این زمینه باید به چند نکته مهم اشاره کرد؛موارد ذکر شده براساس نوع طراحی بروشور و کاتالوگ بسیار اهمیت دارند برای مثال در بروشوری که به معرفی کتاب، ابزار هنری، رشتههای هنری و... میپردازد باید دقت و توجه زیادی به خرج داد تا از جذابیت محصول کم نشود. این امر برای کاتالوگ هم صادق است، در واقع نوع خدمات ارائه دهنده و یا محتوای درج شده در کاتالوگ تاثیر زیادی بر جذابیت آن برای مخاطب دارد. پس کاربرد موارد ذکر شده برای بروشور و کاربرد باید با دقت و با رعایت نوع خدمات و محصول انجام شود.
هیچ چیزی به اندازه بهکارگیری اصول طراحی بروشور و کاتالوگ نمیتواند جذابیت را برای کسبوکار شما بهدنبال داشته باشد. با بهکارگیری اصول مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور هنری و فرهنگی میتوان مخاطبان بیشتری را به کسبوکار خود جذب و اعتماد آنها را جلب کرد. این دو ابزار تاثیری غیرقابل اجتناب در جذب مخاطب دارند و بهترین گزینه برای بازاریابی محسوب میشوند. در دنیای امروز کاتالوگ و بروشور از اهمیت زیادی برخوردار هستند و یکی از فاکتورهای رایج در هر کسبو کار بهحساب میآیند. چنانچه بهدنبال چاپ این دو ابزار کاربردی برای کسبوکار خود هستید توصیه میکنیم تا از مرکز شبکه چاپ کمک بگیرید. این مرکز با تجربهای طولانی در زمینه چاپ کاتالوگ و بروشور بهترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد.
تمامی حقوق برای شبکه چاپ محفوظ می باشد.